Ο απολογισμός που ακολουθεί είναι μια σύντομη αναφορά των δραστηριοτήτων που κάναμε τη σχολική χρονιά που πέρασε στο 11ο ΓΕΛ Ηρακλείου.
Α’ Τάξη (συνδιδασκαλία με τη συνάδελφο Α. Αγριμάκη)
Στο πρώτο τετράμηνο ασχοληθήκαμε για μια ακόμα φορά με το θεωρητικό μέρος του μαθήματος και συγκεκριμένα με τα κεφάλαια 1, 2 και 3 (τα τμήματα που θεωρούμε πιο σημαντικά). Στο δεύτερο τετράμηνο ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα Word. Με τη βοήθεια σχετικών ασκήσεων δώσαμε τις βασικές αρχές του κειμενογράφου και τις δυνατότητες διαμόρφωσης ενός κειμένου.
Η θεωρητική προσέγγιση και η χρήση του βιβλίου δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να ενταχθούν στα πλαίσια του μαθήματος και να το προσεγγίσουν ως μάθημα και όχι ως ευκαιρία για ελεύθερη απασχόληση. Όμως ταυτόχρονα παρατηρούνται φαινόμενα αδιαφορίας ή δυσκολίας κατανόησης και κυρίως το «εμείς ήρθαμε για τους υπολογιστές, τι μας λέτε τώρα…». Ίσως την επόμενη φορά είναι σκόπιμο να προσπαθήσουμε παράλληλα και τις δύο δραστηριότητες.
Β’ Τάξη (Εφαρμογές Υπολογιστών) (συνδιδασκαλία με τη συνάδελφο Α. Αγριμάκη)
Στο πρώτο τετράμηνο ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα Excel. Μέσα από διάφορες ασκήσεις προσεγγίσαμε τις δυνατότητες των λογιστικών φύλλων εργασίας, αλλά και προσπαθήσαμε να κατανοήσουν οι μαθητές μας απλές καθημερινές έννοιες, όπως πως υπολογίζεται κάποια έκπτωση επί της αξίας ενός προϊόντος, πως υπολογίζεται ο ΦΠΑ, κάποια μισθοδοσία κ.λ.π.
Η περίοδος που προσεγγίσαμε τα γραφήματα συνέπεσε με τη διδασκαλία των πολυωνύμων α’ και β’ βαθμού στα μαθηματικά. Έτσι σε συνεργασία με το μαθηματικό του τμήματος διδάξαμε τη δημιουργία της γραφικής παράστασης πρωτοβάθμιας (y=αx+β) και δευτεροβάθμιας (y=αx2+βx+γ) εξίσωσης και τα παιδιά παρατήρησαν τη μεταβολή της ανάλογα με τη μεταβολή των τελεστών α, β και γ.
Στο δεύτερο τετράμηνο δουλέψαμε με το Power Point. Μετά από μια σύντομη αναφορά σχετικά με τις δυνατότητες του προγράμματος τα παιδιά δούλεψαν συνεργατικά, διάλεξαν θέματα εργασιών, αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο και τελικά παρουσίασαν τις εργασίες τους στην τάξη.
Γ’ Τάξη (Εφαρμογές Υπολογιστών) (συνδιδασκαλία με τη συνάδελφο Α. Αγριμάκη)
Στο πρώτο τετράμηνο ασχοληθήκαμε με το Word με δομή παρόμοια με αυτήν της Α΄ τάξης και στο δεύτερο με το Excel και το Power Point με δομή παρόμοια με αυτήν της Β΄ τάξης.
Γ’ Τάξη (Πολυμέσα – Δίκτυα)
Στο Α’ Τετράμηνο ασχοληθήκαμε με τα θέματα
- ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (Δημιουργία λογαριασμών, αποστολές προς ένα και πολλούς αποδέκτες, επισύναψη αρχείων, κ.λ.π.)
- μηχανές αναζήτησης
- δημιουργία ιστολογίου
- λειτουργία των χώρων κοινωνικής δικτύωσης
Επειδή με ένα τμήμα παράλληλα «τρέχαμε» και ένα πρόγραμμα Αγωγής Καταναλωτή με θέμα «Σερφάρω… με Ασφάλεια», προσεγγίσαμε διάφορα θέματα ασφαλείας - αξιοπιστίας στο διαδίκτυο. Ενδιαφέρον θεωρώ ότι είχε το κομμάτι του Phishing, όπου περίπου 10% των μαθητών δέχτηκε να απαντήσει σε σχετική πρόσκληση και να μου ανακοινώσει τους κωδικούς πρόσβασης στο e-mail τους. Τελικά, μάλλον συνειδητοποίησαν κάποια πράγματα σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο.
Στο Β’ τετράμηνο έγινε μια προσπάθεια διδασκαλίας του Gimp. Ενδιαφέρον είχε η δημιουργία κινούμενης εικόνας (αρχείο gif με τη διαδοχή ελαφρώς τροποποιημένων πλαισίων εικόνας).
Για την Γ΄ τάξη στο Β’ τετράμηνο αναφέρομαι σε προσπάθεια προσέγγισης των θεμάτων αυτών. Με δεδομένο το ότι το Πάσχα φέτος ήταν στις αρχές Απριλίου και η πολυήμερη εκδρομή έγινε το δεύτερο δεκαήμερο το Μάρτη, ουσιαστικά η Γ’ Λυκείου έπαψε να υφίσταται από τον Μάρτιο. Όλοι γνωρίζουμε τη στάση των μαθητών της Γ΄Λυκείου από το Πάσχα και μετά. Φέτος ήρθε και η αύξηση του ορίου των απουσιών και το «γλυκό» έδεσε ακόμα καλύτερα.
Β’ Τάξη Τεχνολογία Επικοινωνιών.
Φέτος, για πρώτη φορά, δίδαξα το μάθημα της Τεχνολογίας Επικοινωνιών, στην τεχνολογική κατεύθυνση της Β’ Τάξης. Βρέθηκα μπροστά σε ένα βιβλίο προβληματικό και ξεπερασμένο. Ψάχνοντας για υλικό στο διαδίκτυο είδα πολλές απόψεις σχετικά με τη «χρησιμότητα» του συγκεκριμένου βιβλίου. Τελικά, δίδαξα το μάθημα στο εργαστήριο Τεχνολογίας. Έφτιαξα μια σειρά από διαφάνειες τις οποίες παρουσίασα μέσω υπολογιστή και βιντεοπαρουσίασης (video-projector). «Ανέβασα» το υλικό αυτό, ώστε αν κάποιος τις χρειάζεται (εφόσον συνεχίσει να υπάρχει το μάθημα με τη μορφή αυτή) να μπορεί να τις χρησιμοποιήσει.
Γενικά συμπεράσματα.
Θεωρώ ότι η χρονιά πήγε σχετικά καλά, με δεδομένα τα προβλήματα που προανέφερα στο Β’ τετράμηνο. Οι μαθητές σε γενικές γραμμές συμμετείχαν στις διάφορες δραστηριότητες.
Βέβαια πάντα υπάρχει το θέμα με τα διαφορετικά επίπεδα: υπάρχουν μαθητές που επιλέγουν τρία χρόνια μαθήματα υπολογιστών, άλλοι που επιλέγουν το μάθημα μόνο στην Γ’ τάξη και άλλοι που θεωρούν ότι επειδή έχουν το ECDL τα ξέρουν όλα, αλλά απέχουν πολύ κι από τα βασικά. Όμως τελικά νομίζω ότι ήταν μια παραγωγική χρονιά, με καλές εμπειρίες και δημιουργία….
Καλό καλοκαίρι για όλους!
Μαρία Γιουκάκη